Niedziela Przebaczenia Win

Dzisiaj jest ostatnia Niedziela przygotowawcza do Wielkiego Postu – Niedziela Seropustna,Wspomnienie wygnania Adama z Raju. Podczas Św. Liturgii czytano Ewangelię wg Św. Apostoła i Ewangelisty Mateusza, Mt (6,14-21):

„W owym czasie powiedział Chrystus, jeśli bowiem przebaczycie ludziom ich przewinienia, i wam przebaczy Ojciec wasz niebieski. Lecz jeśli nie przebaczycie ludziom, i Ojciec wasz nie przebaczy wam waszych przewinień. Kiedy pościcie, nie bądźcie posępni jak obłudnicy. Przybierają oni wygląd ponury, aby pokazać ludziom, że poszczą. Zaprawdę, powiadam wam: już odebrali swoją nagrodę. Ty zaś, gdy pościsz, namaść sobie głowę i umyj twarz, aby nie ludziom pokazać, że pościsz, ale Ojcu twemu, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie. Nie gromadźcie sobie skarbów na ziemi, gdzie mól i rdza niszczą i gdzie złodzieje włamują się i kradną. Gromadźcie sobie skarby w niebie, gdzie ani mól, ani rdza nie niszczą i gdzie złodzieje nie włamują się i nie kradną. Bo gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje”.

Boskiej Liturgii, sprawowanej o godzinie 10.00 przewodniczył proboszcz parafii ks. mitrat Jerzy Bogacewicz w asyście ks. mitrata Jana Barszczewskiego i ks. protodiakona Marcina Kuźmy. Śpiewał chór pod dyr. Marty Zinkiewicz.. Po św. Ewangelii ks.Jerzy Bogacewicz odczytał List Wielkopostny Metropolity Sawy.

ORTHODOX | List wielkopostny Jego Eminencji metropolity Sawy

W tym dniu Cerkiew wspomina wygnanie Adama i Ewy z Raju. Przykład Prarodziców ukazuje skutki nieposłuszeństwa i grzechu. Pokuta jest drogą, która prowadzi do uniknięcia gniewu Bożego.  Dzisiejsza niedziela jest nazywana również Niedzielą Przebaczenia Win. Bezpośrednio po Św. Liturgii została odsłużona wieczernia z czynem wybaczenia win (proszczenija obid). Ks.Jerzy prosił wiernych aby pościli nie na pokaz i nie chwalili się tym przed innymi. Bez przebaczenia sobie nawzajem, post nic nam nie da. Dlatego od przebaczenia zaczynamy Wielki Post nazywany również Duchową Wiosną. Proboszcz i wszyscy duchowni prosili wiernych o wybaczenie wszelkich swoich przewinień i zaniedbań, z kolei wierni podchodząc do duchownych, prosili ich o wybaczenie, jednocześnie wybaczając duchownym.